Kolorowanie według kodu. Bazgraki i dinozaury
Umiejętności:
Motoryka mała to umiejętność wykonywania precyzyjnych, kontrolowanych i skoordynowanych ruchów dłoni i palców. Prawidłowy rozwój motoryki małej pozwala dzieciom pisać, rysować, malować, posługiwać się nożyczkami, zapinać guziki, nawlekać koraliki, chwytać drobne przedmioty czy budować z klocków.
Umiejętności:
Umiejętności:
Umiejętności:
Umiejętności:
Umiejętności:
Motoryka mała to – najprościej mówiąc – sprawność dłoni i palców. Pozwala ona na wykonywanie precyzyjnych i wymagających czynności w sposób kontrolowany i harmonijny. Wykształcenie sprawności rąk jest niezbędne do pisania, rysowania, lepienia z plasteliny, malowania, budowania z klocków, nawlekania koralików na nitkę, chwytania i manipulowania przedmiotami (zwłaszcza drobnymi), zapinania guzików i zasuwania zamków, wiązania sznurówek i wielu innych. Motoryką dużą z kolei nazywamy – znów w pewnym uproszczeniu – sprawność całego dzieła, dużych grup mięśniowych. Od jej prawidłowego rozwoju zależy poprawne chodzenie, skakanie, czołganie, siadanie, wspinanie się, wchodzenie po schodach, a także świadomość ciała, poczucie równowagi i koordynacja wzrokowo-ruchowa.
Nieprawidłowości w rozwoju motoryki małej są z reguły diagnozowane na etapie przedszkola. Do najczęstszych sygnałów alarmowych należą: trudności z odtwarzaniem wzorów i szlaczków, rysowanie lub pisanie w sposób nieczytelny i niestaranny, trudności z kolorowaniem, częste upuszczanie przedmiotów lub problemy z przekładaniem ich z miejsca na miejsce, kłopoty w wykonywaniu czynności dwiema rękami jednocześnie (np. przy operowaniu nożyczkami).
Jakość zdolności motorycznych dziecka wpływa na jego ogólny rozwój. Należy pamiętać, że dotykanie paluszkami to jeden z ważniejszych sposobów, na jakie maluch poznaje świat. Może ważyć przedmioty w dłoni, studiować ich faktury, czuć ich temperaturę. Precyzyjne ruchy dłoni, palców i przedramion to także podstawa prawidłowej koordynacji ruchowej, czyli harmonizowania ruchów z tym, co akurat obserwuje oko.
Zdolności motoryczne wpływają także na rozwój mowy u dziecka, należy bowiem pamiętać, że mówienie to czynność w sporej mierze także ruchowa, chodzi przede wszystkim o sprawność narządów artykulacyjnych, ale też ogólną świadomość ciała, koordynację i równowagę! Nie zapominajmy ponadto o tak ważnej podczas mówienia gestykulacji!
Niskie umiejętności manualne mogą przełożyć się na kłopoty z nauką, w tym – z pisaniem, rysowaniem, zapamiętywaniem nowych treści. Może to powodować także trudności w podejmowaniu zabawy razem z rówieśnikami, którzy nie doświadczają trudności np. w chwytaniu zabawek i operowaniu nimi.
Warto zachęcać dzieci do udziału w zabawach rozwijających motorykę małą, nawet jeśli maluch nie zdradza jeszcze żadnych objawów zaburzeń w tym obszarze. Oto przykłady: