- today
- label Nauka przez zabawę
- favorite 0 polubień
- remove_red_eye 77 odwiedzin
- comment 0 komentarzy
Spis treści
1. Nauka angielskiego dla dzieci – dlaczego warto?
2. Czym się kierować przy wyborze materiałów edukacyjnych dla dzieci uczących się języka angielskiego?
3. Nauka angielskiego w domu
4. Gry do nauki języków obcych – czyli nauka przez zabawę
5.Materiały wspierające naukę języka angielskiego – nasze propozycje dla rodziców oraz nauczycieli języka angielskiego
Biegłe posługiwanie się angielskim w mowie i piśmie to jedna z podstawowych umiejętności przydatnych do swobodnego funkcjonowania we współczesnym świecie. Nic zatem dziwnego, że wielu rodziców pragnie uposażyć w nią swoje dzieci. Jak to zrobić? Jakie materiały edukacyjne do nauki angielskiego są najlepsze dla dzieci?
Nauka angielskiego dla dzieci – dlaczego warto?
Chyba nikogo nie trzeba już przekonywać, jak ważną współcześnie kompetencją jest dobra znajomość języka angielskiego. Angielski, jako najczęściej obecnie używany język na świecie, daje nam ogrom możliwości. Pozwala na budowanie nowych relacji z osobami z różnych kręgów kulturowych, nieskrępowane podróżowanie po świecie, przyswajanie treści z dowolnej dziedziny, oglądanie seriali czy książek bez konieczności posługiwania się tłumaczeniem czy kompetentne wykonywanie swojej pracy zawodowej – by na kilku tylko przykładach poprzestać. Nauka angielskiego jest zatem wartością trudną do przecenienia. Ale dlaczego w świat języka angielskiego powinniśmy wprowadzać już dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym? Czy dzieci chętnie uczą się języka i jak dobrze je w tym wspierać?
Za wczesnym rozpoczęciem nauki języka obcego przemawiają liczne argumenty, które mają swoje zakorzenienie w wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej dziecka:
• Maluchy dysponują ogromną plastycznością narządów artykulacyjnych, dzięki której są w stanie naśladować i wypowiadać właściwie wszystkie dźwięki, także te charakterystyczne dla języka obcego. Warto wykorzystać tę cechę rozwojową dzieci, by pomóc im wykształcić wymowę angielską niemal pozbawioną akcentu, bliską tej zdobytej w wyniku dwujęzyczności dzieci. Przedszkolaki przy tym uwielbiają uczyć się przez naśladownictwo, chętnie oddają dźwięki swojego otoczenia (np. odgłosy zwierzątek), dlatego dysponujący dobrą wymową nauczyciele języka angielskiego są w stanie wypracować u maluchów doskonałe nawyki artykulacyjne.
• Przedszkolaki wykazują się ponadto niezwykle szeroką wrażliwością słuchową. Oznacza to, że silnie reagują na melodię języków obcych, co skutecznie ułatwia im przyswajanie nowych porcji lingwistycznej wiedzy, odróżnianie dźwięków, a w konsekwencji także – lepsze zdolności artykulacyjne. Dopiero wraz z 12. rokiem życiem nasze ucho „stabilizuje się” do rozpoznawania melodii i rytmu właściwych dla języka prymarnego.
• Okres przedszkolny jest też czasem najintensywniejszego rozwoju ogólnych kompetencji językowych człowieka. Dziecko rozwija mowę, poszerza umiejętności artykulacyjne, intensywnie uczy się nowego słownictwa i zdobywa coraz bardziej zaawansowane zdolności komunikacyjne. Warto zaangażować tę naturalną „erupcję” nowych zasobów poznawczych maluch właśnie do nauki angielskiego.
• Intensywnie rozwijające się dzieci w wieku przedszkolnym czy wczesnoszkolnym wykazują dużą otwartość i ciekawość świata. To doskonała okazja do przedstawiania im treści związanych z innymi kulturami, tradycjami czy sposobami myślenia. Dzieci uczące się języka angielskiego mogą stopniowo poznawać np. wybrane, najbardziej dla nich atrakcyjne, elementy kultury krajów anglojęzycznych. Maluchy ponadto uczą się na podstawie swoich przeżyć i doświadczeń, żywo interesuje je ich najbliższe otoczenie i możliwość aktywnego wpływania na to, co dzieje się dookoła. Dlatego też na przykład dzieci poznają nowe słówka angielskie niezwykle szybko – wystarczy wskazać konkretne przedmioty w zasięgu wzroku malucha i podać ich brzmienie w obcym języku.
Czym się kierować przy wyborze materiałów edukacyjnych dla dzieci uczących się języka angielskiego?
Szukając najlepszych materiałów edukacyjnych dla dzieci, musimy pamiętać przede wszystkim o różnicach w sposobie przyswajania wiedzy na poszczególnych etapach rozwojowych. Ulubiony przez 7–latka zestaw materiałów będzie zupełnie nieprzydatny dla przedszkolaka i odwrotnie. Nie wynika to jednak wyłącznie z poziomu trudności zawartej w nim wiedzy do przyswojenie, lecz przede wszystkim – z odmiennych sposobów jej prezentowania.
Charakterystyczne dla dzieci przedszkolnych jest myślenie konkretno-obrazowe. Jeśliby przełożyć to na praktykę lekcji angielskiego, oznaczałoby to, że młodsze dzieci poznają nowe słówka właściwie tylko wtedy, kiedy mogą je od razu odnieść do praktyki – zobaczyć na obrazku czy w swoim otoczeniu. Myślenie abstrakcyjne czy pamięć logiczna będą właściwe nieco starszym dzieciom. Na etapie przedszkolnym nie ma zatem racji bytu odwoływanie się do pojęć abstrakcyjnych czy prezentowanie wzorców gramatycznych, lepiej też odpuścić sobie monotonne, przeładowane treścią karty pracy czy plansze gramatyczne z j. angielskiego. Znacznie lepiej sprawdzą się obrazkowe karty pracy, angażujące wzrok zabawy językowe czy słowniczki obrazkowe.
Maluchy, znacznie bardziej niż ich starsi koledzy i koleżanki, uwielbiają ruch! Profesjonalny i doświadczony nauczyciel języka angielskiego wie, że trzeba uszanować naturalną potrzebę aktywności dzieci i włączyć do lekcji elementy ruchowe jako pełnoprawny element nauki. Dzieci chętnie uczą się języka obcego, jeśli mogą to robić w sposób aktywny, sprawczy, ściśle związany z ich najbliższym doświadczeniem i światem przeżyć. Należy przy tym koniecznie pamiętać o angażowaniu ich zmysłów – im bardziej polisensoryczne będą lekcje angielskiego, tym większa szansa na pozytywne efekty poznawcze. Pozwólmy więc, by karty pracy czy ćwiczenia angielskie dla przedszkolaków i młodszych uczniów miały głównie postać wycinanek, wyklejanek, wykreślanej, kolorowanek, rysowanek czy zdrapywanek.
Ostatni już, lecz nie mniej ważny czynnik, jaki należy wziąć pod uwagę dostosowując zestawy materiałów dydaktycznych do indywidualnych potrzeb różnych maluchów, dotyczy ich zdolności do koncentracji uwagi. Dla młodszych dzieci charakterystyczne są krótkie okresy koncentracji związane z intensywnym i szybkim zapamiętywaniem nowych treści, które jednak – bez odpowiedniego systemu powtórek – zostają także dość szybko zapomniane. Z tego powodu nauczyciele języka angielskiego czy rodzice przeprowadzający naukę angielskiego w domu powinni dzielić prezentowany materiał na małe porcje i prezentować je w sposób przykuwający uwagę dziecka.
Podsumowując: jakie konkretnie zestawy materiałów sprawdzą się do ćwiczenia języka angielskiego u dzieci?
Dla przedszkolaków i dzieci w okresie wczesnoszkolnym polecamy przede wszystkim:
• proste, lecz kolorowe i różnorodne ćwiczenia do wydruku, np. kolorowanki, rebusy, wykreślanki,
• angielski słowniczek obrazkowy dla dzieci,
• proste angielskie książeczki i bajki dla dzieci,
• zabawy językowe polegające m.in. na naśladownictwie, skakaniu, tańczeniu, śpiewaniu, recytowaniu, wskazywaniu przedmiotów z otoczenia czy na obrazku,
• karty obrazkowe lub puzzle czy układanki pozwalające dzieciom łączyć słówka z przedmiotami, które oznaczają,
• zeszyty ćwiczeń wzbogacone o naklejki, zdrapki, czy wklejki o innej fakturze, charakteryzujące się dużą różnorodnością estetyczną, zawierających krótkie, proste polecenia, rozmieszczone na dużych i przejrzystych rozkładówkach, pełne kolorowych materiałów ilustracyjnych przy niewielkiej ilości tekstu,
• dodatkowe zestawy ćwiczeń utrwalające wcześniej nabyte umiejętności i prezentujące je na nieco inny, lecz wciąż atrakcyjny dla dziecka sposób.
Dla nieco starszych uczniów polecamy z kolei:
• fiszki (także obrazkowe) zawierające słownictwo,
• zabawy językowe nieco bardziej angażujące mówienie i kooperację,
• gry do nauki języków obcych – zawierające np. dwujęzyczne podpisy obiektów na planszy czy kartach do gry,
• kolorowe i przejrzyste plansze gramatyczne z j . angielskiego z tłumaczeniem na polski,
• nagrania opracowane przez doświadczonych nauczycieli języka angielskiego (z ewentualną ich transkrypcją),
• bajki dla dzieci (także te stworzone z myślą o dzieciach anglojęzycznych czy dwujęzycznych),
• dodatkowe zestawy ćwiczeń pozwalające utrwalać wiedzę zdobytą w szkole czy podczas indywidualnych korepetycji, które będą zawierały treści zgodne z materiałem przerabianym pod okiem profesjonalnych nauczycieli języka angielskiego.
Nauka angielskiego w domu
Czy warto wprowadzać dziecko w świat angielszczyzny obok ścieżki szkolnej? Czy dodatkowe ćwiczenia języka angielskiego w domu mają sens?
Zdecydowanie tak! Jak już padło, dzieci – zwłaszcza te mniejsze – potrzebują krótkich, lecz wielokrotnych powtórek, by skutecznie opanować daną partię wiedzy. Co więcej, stałe zanurzenie w obcy język, regularny kontakt z angielszczyzną wydatnie przyspieszają procesy nauki i pozwalają dziecku traktować nowe tworzywo językowe w sposób możliwie najbardziej naturalny oraz zgodny z bieżącym kontekstem sytuacyjnym. Dobrym pomysłem będzie zatem wyposażenie malucha czy ucznia w ćwiczenia języka angielskiego, które będzie mógł wykonywać z przyjemnością w domu bez pomocy zawodowych nauczycieli języka angielskiego. Sprawdzą się tu proste karty i książeczki obrazkowe, gry edukacyjne, zestawy materiałów powtórkowych i podsumowujących konkretne działy tematyczne. Należy pamiętać tutaj przede wszystkim, by niepotrzebnie nie dociążać dziecka zanurzonego w tryb nauki angielszczyzny w szkole czy przedszkolu. Nie dorzucajmy niepotrzebnie nowych słówek czy zwrotów, skupmy się raczej na utrwalaniu już poznanych treści.
Jak rozwinąć słownictwo języka angielskiego u dzieci?
Jak w przyjemny i sprawny sposób nauczyć dziecko nowych angielskich słówek? W jaki sposób dzieci poznają nowe słówka i na trwałe włączają je do swojego zasobu leksykalnego? Młodsze dzieci nauczą się przede wszystkim tych wyrazów, których odzwierciedlenie znajdą w rzeczywistości. Skupmy się zatem na najbardziej elementarnych rzeczownikach opisujących świat dziecka, a także stosunkowo nieskomplikowanych leksykalnie i gramatycznie zwrotach, które oddają różne zjawiska (np. pogodowe) oraz – co niezwykle ważne – stany emocjonalne będące udziałem dziecka. W ten sposób maluchy szybko się przekonają, że nowy język jest dobrym sposobem na opisywanie ich doświadczenia. Im starsi uczniowie, tym większy stopień abstrakcyjności możemy wprowadzać do oferowanych treści. To czas na sukcesywne prezentowanie dzieciom uczącym się języka angielskiego jego bardziej skomplikowanych zwrotów, idiomów, metafor czy łamańców językowych. Możemy sięgać po trudniejsze zestawy materiałów, zawierających np. proste zestawienia gramatyczne angażujące poznane słownictwo, czytanki czy gry planszowe.
Gry do nauki języków obcych – czyli nauka przez zabawę
Zarówno nauczycielom, jak i rodzicom pragnącym wspierać naukę angielskiego w domu polecamy gry do nauki języków obcych. Sprawdzą się nie tylko podczas zabawy solo, lecz także w ramach przedsięwzięcia grupowego, zwłaszcza wtedy, kiedy na pokładzie mamy więcej dzieci dysponujących różnym stopniem znajomości angielskiego. Gra edukacyjna np. w postaci gry planszowej oferującej różne warianty rozgrywek pozwoli na jednoczesne, niewymuszone zaangażowanie zróżnicowanej wiekowo i poznawczo grupy dzieci, da możliwość naturalnego i skontekstualizowanego używania angielszczyzny oraz pozwoli na wolne od presji i przyjemne zanurzenie w nowym osoczu językowym.
To też świetny pomysł na zabawkę wspierającą dwujęzyczność dzieci i pozwalającą na jednoczesne poszerzanie kompetencji z dwóch wiodących obszarów lingwistycznych.
Materiały wspierające naukę języka angielskiego – nasze propozycje dla rodziców oraz nauczycieli języka angielskiego
• Na początek coś dla maluszków już od 2. roku życia. Zabawka Angielski. Kolory to karty obrazkowe z poradnikiem, które pomogą najmłodszym rozwijać umiejętność nazywania kolorów, wzmocnią ich spostrzeganie wzrokowe oraz koncentrację.
• Dla maluchów przygotowaliśmy też serię Układanki malucha. To aż cztery tematyczne pakiety puzzli zaznajamiających najmłodszych z wybranymi grupami angielskich słówek. Dzięki przyjemnym sensorycznie, kolorowym dwu– lub trzyelementowym puzzlom Wasza pociecha może poznać angielskie kolory, zwierzątka czy liczby.
• Przedszkolakom uwielbiającym swobodne gryzmolenie polecamy zabawkę Angielski. Gryzmołki. W środku znajdziecie zestaw zagadek prezentowanych na kolorowych, przykuwających uwagę dziecka kartach. Ich dodatkowym atutem jest zmywalna powierzchnia, po której Wasze dziecko może wielokrotnie i swobodnie rysować. W zestawie ścieralny flamaster.
• Zwracamy także uwagę na urozmaicony, trafiający w upodobania różnych dzieci w wieku przedszkolnym zestaw materiałów do nauki słówek. W jego skład wchodzą: Angielski dla dzieci. 100 pierwszych słówek. Fiszki, (czyli pakiet fiszek zawierających słówka oraz ilustrujące je obrazki, uzupełniony o nagrania mp3 w wykonaniu native speakera, poradnik oraz karty do gry w bingo), Angielski. Pierwsze słowa. Gra loteryjka (gra składająca się z barwnych plansz oraz żetonów z angielskimi słówkami, które dzieci muszą trafnie dopasować), Wyprawa po słówka. Angielski dla dzieci. Gra językowa (czyli gra, która może towarzyszyć Waszej pociesze jeszcze nawet na etapie szkolnym, zachęca dzieci do rozwiązywania zagadek i szybkiego odnajdywania obiektów), a wreszcie znane i lubiane Bazgraki, czyli Bazgraki poznają angielski. Pierwsze słówka (a w środku – jak zawsze moc łamigłówek i zabaw, kolorowe naklejki i... ogrom zabawy).
• Polecamy też kompleksowy zestaw materiałów edukacyjnych dla dzieci z różnych grup wiekowych (od przedszkolaków do początkujących uczniów) z serii Zagadki obrazkowe. Do wyboru macie trzy tytuły: Angielski 3–5 lat. Zagadki obrazkowe, Angielski 4–6. Zagadki obrazkowe oraz Angielski 5–7 lat. Zagadki obrazkowe. To poręczny pakiet edukacyjny dla dzieci uczących się języka angielskiego, oswajający ich w przyjemny sposób ze znaczeniem angielskich słówek i ich dopasowaniem do różnych kontekstów. Wygodna forma pozwala na zabranie zagadek w podróż.
• I wreszcie coś dla uczniów od 7. roku życia: Na tropie angielskich słówek to wielkoformatowa książka, dzięki której dzieci chętnie uczą się języka i rozwijają przy okazji spostrzegawczość, refleks i zdolności narracyjne (także po angielsku). W środku znajdziecie 12 pięknych rozkładówek, a na nich – mnóstwo ekscytujących wrażeń.
Jeśli szukacie pomysłu na dodatkowy zestaw ćwiczeń dla Waszej pociechy, zapraszamy do naszej sekcji z bezpłatnymi materiałami do pobrania, gdzie znajdziecie część poświęconą nauce angielskiego.
Źródła:
1. A. Sobczak, Nauka języka obcego dzieci w wieku przedszkolnym, „Studia Edukacyjne” 2012, nr 21.
2. B. Ciukaj, Wczesne nauczanie języków obcych – jak uczyć, dostosować do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci?, "Hejnał Oświatowy" 2020, nr 4/192.
Komentarze (0)