Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Załóż konto w naszym sklepie

Blog Kapitan Nauka

Zabawy integracyjne dla dzieci w przedszkolu – 25 najlepszych propozycji

Spis treści:

  1. Dlaczego zabawy integracyjne są tak ważne w przedszkolu?
  2. Kreatywne zabawy integracyjne dla najmłodszych
  3. Zabawy i gry ze śpiewem - najpopularniejsze zabawy integracyjne
  4. Gry i zabawy z elementami równowagi
  5. Gry i zabawy rzutne
  6. Klasyczne gry integracyjne, które nigdy nie zawodzą!
  7. Jak efektywnie wprowadzać zabawy integracyjne w przedszkolu?
  8. Podsumowanie
  9. FAQ - najczęściej zadawane pytania o zabawy integracyjne w przedszkolu

Pierwsze dni w przedszkolu mogą być dla dzieci prawdziwym wyzwaniem. Nowe miejsce, nowe twarze i nowe zasady - to wszystko nierzadko wywołuje niepewność i stres.

Jak zatem pomóc maluchom poczuć się komfortowo w nieznanym otoczeniu? Z pomocą przychodzą zabawy integracyjne! To właśnie one pomagają przełamać pierwsze lody, budują poczucie bezpieczeństwa i tworzą więzi między dziećmi.

Przedstawiamy 25 sprawdzonych propozycji zabaw integracyjnych, które przydadzą się nie tylko na początku, lecz także w trakcie całego roku przedszkolnego. Poznaj kreatywne zabawy integracyjne dla dzieci, za pomocą których zbudujecie zgraną i współpracującą grupę przedszkolną!

Dlaczego zabawy integracyjne są tak ważne w przedszkolu?

Zabawy integracyjne dla dzieci w przedszkolu

Zanim przejdziemy do konkretnych propozycji, warto krótko wyjaśnić, jakie korzyści przynoszą zabawy integracyjne w przedszkolu. Oto wybrane przykłady:

  • budowanie relacji - dzięki zabawom integracyjnym dzieci szybciej poznają swoje imiona i nawiązują pierwsze przyjaźnie,
  • przełamywanie nieśmiałości - zabawy integracyjne uczą dzieci otwartości i pewności siebie w grupie,
  • rozwijanie umiejętności społecznych - maluchy uczą się współpracy, czekania na swoją kolej i szacunku dla innych,
  • redukcja stresu - wspólna zabawa znacząco obniża poziom lęku związanego z nowym otoczeniem,
  • tworzenie poczucia przynależności - dzięki zabawom dzieci czują się częścią grupy, co z kolei daje im poczucie bezpieczeństwa.

Co ważne, zabawy integracyjne powinny być dostosowane do wieku i możliwości dzieci. Pamiętajmy, że im młodsze dzieci, tym prostsze powinny być proponowane im zabawy.

Kreatywne zabawy integracyjne dla najmłodszych

Oto pięć propozycji kreatywnych zabaw integracyjnych, które rozwijają wyobraźnię i budują więzi między dziećmi:

1. Wspólny rysunek grupowy

Wspólny rysunek grupowy

Rozłóż duży arkusz papieru na podłodze lub stole. Kiedy zgromadzisz wokół niego przedszkolaki, zaproponuj, aby wszystkie jednocześnie tworzyły wspólne dzieło na zadany temat. Może to być „Nasze przedszkole", „Co lubię robić" albo nawet „Wymyślona kraina".

Obserwowanie, jak dzieci dzielą się przestrzenią i materiałami plastycznymi, jest fascynujące! Początkowo niektóre będą próbowały zająć jak największy obszar kartki, inne mogą być bardziej wycofane. Z czasem jednak zauważysz, jak maluchy zaczynają dostrzegać prace kolegów, inspirować się wzajemnie, a nawet łączyć swoje rysunki w większe całości!

Ta aktywność to nie tylko zabawa -- to pierwsza lekcja funkcjonowania społecznego. Dzieci uczą się respektować cudzą pracę i przestrzeń, negocjować dostęp do ulubionych kredek, a także doceniać różnorodność pomysłów i stylów tworzenia. Wspólny rysunek często staje się też powodem do dumy całej grupy -- możesz powiesić go w widocznym miejscu sali jako symbol pierwszego grupowego sukcesu!

2. Kolorowe dłonie

Ta zabawa to prawdziwa eksplozja barw i radości! Przygotuj różnokolorowe farby do malowania palcami -- im bardziej intensywne kolory, tym lepiej. Rozłóż duży arkusz białego papieru i zaproponuj dzieciom stworzenie niezwykłego plakatu grupowego, na którym każdy odciśnie swoją dłoń.

Kiedy maluchy zanurzają dłonie w farbie, to już samo w sobie jest wspaniałym doświadczeniem sensorycznym. A potem następuje najważniejszy moment -- odciskanie kolorowych dłoni na papierze. Pod każdym odciskiem możesz napisać imię dziecka.

Co jest szczególnie wartościowe w tej zabawie? Daje ona przedszkolakom możliwość zobaczenia, że każdy jest wyjątkowy -- odciski różnią się wielkością, kształtem, a nawet sposobem przyłożenia dłoni do papieru. Jednocześnie wszystkie razem tworzą spójną, barwną kompozycję. Trudno o piękniejszą metaforę grupy przedszkolnej! Ten kolorowy plakat może potem przez długi czas zdobić salę, przypominając dzieciom, że chociaż każde jest inne, razem tworzą jedną wspólnotę.

3. Opowieść w kręgu

Opowieść w kręgu

Wyobraź sobie grupę przedszkolaków siedzących w kole na dywanie, każde z wypiekami na twarzy -- tak wygląda początek tej magicznej zabawy! Jako nauczyciel rozpoczynasz opowieść jednym prostym zdaniem, na przykład: „Pewnego dnia mały kotek wyszedł na spacer...". Następnie każde kolejne dziecko dodaje swoje zdanie, kontynuując historię.

Historie skręcają czasem w nieoczekiwane kierunki -- od spacerującego kotka dzieci potrafią przejść do księżniczek, dinozaurów czy superbohaterów w ciągu kilku zdań! To doskonała okazja, by poznać zainteresowania, marzenia i sposób myślenia każdego malucha. Przedszkolaki uczą się ponadto formułować myśli, słuchać innych i czekać na swoją kolej. Zaczynają również rozumieć, że każdy ma prawo dodać swój element do wspólnego dzieła, a różnorodność pomysłów sprawia, że historia staje się bogatsza i ciekawsza. Dodatkowo, dzieci nieświadomie przyswajają podstawy budowania narracji -- tj. dbania o początek, rozwinięcie, zakończenie -- co przyda im się później w edukacji szkolnej.

4. Pudełko skarbów

Przygotuj ozdobne pudełko, które zaintryguje dzieci. Następnie poproś, aby każde dziecko przyniosło z domu jeden mały przedmiot, który jest dla niego szczególnie ważny. Może to być ulubiona zabawka, muszelka z wakacji, kamyk z ogrodu babci czy zdjęcie ukochanego zwierzaka.

Kiedy wszystkie „skarby" zostaną przyniesione, usiądźcie w kręgu. Każde dziecko po kolei wyjmuje swój przedmiot, pokazuje go grupie i krótko opowiada, dlaczego jest on dla niego wyjątkowy.

Po prezentacji wszystkie przedmioty zostają na chwilę umieszczone w specjalnym „pudełku skarbów" grupy. Ten symboliczny gest ma ogromne znaczenie - dziecko powierza swój cenny przedmiot wspólnocie, okazując jej zaufanie.

5. Kolaż grupowy

Przygotuj dużo materiałów kreatywnych: kolorowe papiery, wycinki z gazet, wstążki, guziki, piórka, skrawki materiałów, błyszczące ozdoby -- wszystko, co może zainspirować dzieci. Podziel przedszkolaki na małe zespoły (3--4 osoby) i zaproponuj, aby każda grupa stworzyła wspólny kolaż na zadany temat. Tematy mogą być różnorodne: „Nasze wymarzone wakacje", „Magiczny las", „Podwodny świat" czy po prostu „Rzeczy, które lubimy". Ważne, aby były dostatecznie szerokie, dając przestrzeń dla różnych interpretacji i pomysłów.

Kolaż grupowy uczy dzieci cennej umiejętności - doceniania różnorodności. Każde dziecko wnosi swój unikalny wkład, a końcowy efekt jest bogatszy właśnie dzięki tej różnorodności. Po zakończeniu pracy możesz zorganizować małą galerię, aby wszystkie grupy mogły zaprezentować swoje dzieła i opowiedzieć o procesie ich tworzenia.

Zabawy i gry ze śpiewem - najpopularniejsze zabawy integracyjne

Zabawy i gry ze śpiewem – najpopularniejsze zabawy integracyjne

Zabawy i gry ze śpiewem mają wyjątkową moc jednoczenia grupy. Wspólne śpiewanie i ruch w naturalny i niewymuszony sposób zbliżają dzieci do siebie.

6. Stary niedźwiedź mocno śpi

Ta klasyczna zabawa niezmiennie cieszy się ogromną popularnością wśród przedszkolaków - i nie bez powodu! Jej zasady są proste: jedno dziecko wciela się w rolę „niedźwiedzia" i kładzie się na środku, udając, że śpi. Pozostałe dzieci chodzą wokół niego, tworząc krąg, i śpiewają: „Stary niedźwiedź mocno śpi, my się go boimy, na palcach chodzimy. Jak się zbudzi, to nas zje, uciekajmy wszyscy!".

Na ostatnie słowo piosenki „niedźwiedź" budzi się i próbuje złapać któreś z uciekających dzieci. Złapane dziecko staje się kolejnym niedźwiedziem. I tak zabawa toczy się dalej, ku niesłabnącej radości uczestników.

A co właściwie sprawia, że ta zabawa jest tak skuteczna w integracji grupy? Przede wszystkim łączy ona element zaskoczenia, emocji i ruchu -- a to połączenie, które dzieci po prostu uwielbiają! Piosenka jest prosta i chwytliwa, więc nawet dzieci, które dopiero poznają język polski, szybko się jej uczą.

Dodatkowo, każde dziecko ma okazję być w centrum uwagi jako niedźwiedź, co jest szczególnie ważne dla maluchów szukających swojego miejsca w grupie. Zabawa uczy także przestrzegania zasad w grupie -- nie można „budzić się" przed końcem piosenki, a po złapaniu kolegi lub koleżanki trzeba oddać rolę niedźwiedzia.

7. Kółko graniaste

Kółko graniaste

„Kółko graniaste, czworokanciaste, kółko nam się połamało, cztery grosze kosztowało, a my wszyscy BĘC!" - czy jest w Polsce ktoś, kto nie zna tej piosenki z dzieciństwa? Ta tradycyjna zabawa od pokoleń bawi najmłodszych, a jej prostota sprawia, że jest idealna nawet dla trzylatków.

Dzieci tworzą koło, trzymając się za ręce (już samo to jest ważnym elementem integrującym, bo wymaga fizycznego kontaktu). Poruszają się rytmicznie w takt piosenki, a na ostatnie słowo - „bęc" -- wszyscy przykucają. Dla starszych dzieci można wprowadzić dodatkowe reguły, np. że osoba, która przykucnie ostatnia albo straci równowagę, musi pokazać jakiś śmieszny gest.

Warto mieć na uwadze, że trzymanie się za ręce w kręgu buduje naturalne poczucie jedności i równości - tutaj nikt nie jest ważniejszy od innych, wszyscy są częścią tej samej całości. Zabawa w kółko graniaste jest przy okazji tak prosta, że można ją wprowadzać już od pierwszych dni w przedszkolu, stopniowo dodając nowe elementy i warianty w miarę jak grupa coraz lepiej się poznaje.

8. Mam chusteczkę haftowaną

Weź kolorową chusteczkę i zaproś dzieci, by utworzyły krąg, siedząc na podłodze. Jedno dziecko chodzi na zewnątrz kręgu z chusteczką w ręku, śpiewając znaną piosenkę: „Mam chusteczkę haftowaną, co ma cztery rogi. Kogo kocham, kogo lubię, rzucę mu pod nogi". Na słowo „nogi" dziecko kładzie chusteczkę za plecami wybranego kolegi lub koleżanki.

Dziecko, za którym znalazła się chusteczka, musi ją szybko podnieść i gonić osobę, która ją położyła. Jeśli złapie uciekającego kolegę, wraca na swoje miejsce, a „podrzucający" chusteczkę kontynuuje zabawę. Jeśli nie uda mu się złapać uciekającego, samo przejmuje rolę osoby chodzącej z chusteczką.

Radość, śmiech i ekscytacja towarzyszące tej zabawie sprawiają, że dzieci, szczególnie te młodsze, integrują się w sposób naturalny i niemal niezauważalny dla nich samych. Zabawa uczy też spostrzegawczości i refleksu - trzeba szybko zauważyć, że chusteczka została podłożona właśnie za nami!

9. Jedzie pociąg

„Jedzie pociąg z daleka, ani chwili nie czeka, konduktorze łaskawy, zabierz nas do Warszawy" - dźwięki tej piosenki natychmiast wprowadzają atmosferę zabawy i ruchu. W tej aktywności nauczyciel wciela się w rolę „lokomotywy", a dzieci, trzymając się za ramiona, ustawiają się jedno za drugim, tworząc wagony pociągu.

„Lokomotywa" prowadzi „pociąg" po sali, między stolikami, dookoła dywanu, czasem zwalniając, czasem przyspieszając, wykonując przy tym różne gesty, które dzieci muszą naśladować. Można również zatrzymywać się na różnych „stacjach", gdzie czeka na dzieci jakieś zadanie (np. podskok, obrót czy przejście przez tunel z krzeseł).

Ta zabawa świetnie sprawdza się w grupkach, w których przeważają dzieci nieśmiałe. Daje ona bowiem poczucie bezpieczeństwa - nikt nie jest oceniany indywidualnie, wszyscy razem tworzą jeden „pociąg". Dla nieśmiałych dzieci jest to idealna okazja, by poczuć się częścią grupy bez konieczności indywidualnego występowania przed innymi. Z czasem, gdy dzieci poczują się już pewniej, można pozwolić, by kolejne z nich wcielały się w rolę lokomotywy, prowadząc cały pociąg. To doskonały sposób, by każde dziecko miało szansę na chwilę przywództwa, ale w bezpiecznych, jasno określonych ramach.

10. Boogie-woogie

Energetyczne dźwięki melodii i charakterystyczne kroki - to kwintesencja zabawy w boogie-woogie! Dzieci stoją w kręgu i wykonują ruchy zgodnie z tekstem piosenki: „Boogie-woogie, boogie-woogie, do przodu, do tyłu, w prawo, w lewo, w górę, w dół i klap, klap, klap".

Rytmiczna muzyka natychmiast porywa do ruchu, a proste, powtarzalne polecenia sprawiają, że nawet najmłodsze dzieci szybko uczą się kroków. Już po kilku próbach przedszkolaki z dumą wykonują całą sekwencję, a ich twarze rozpromienia uśmiech. Ta zabawa ma przede wszystkim tę zaletę, że angażuje całe ciało - dzieci wykonują ruchy w różnych kierunkach, klaszczą, podskakują. Taka aktywność fizyczna nie tylko rozwija koordynację ruchową, lecz także pomaga rozładować nadmiar energii, co jest szczególnie cenne w grupach przedszkolnych.

Gry i zabawy z elementami równowagi

Gry i zabawy z elementami równowagi

Zabawy i gry z elementami równowagi nie tylko rozwijają sprawność fizyczną, lecz także uczą dzieci współpracy i zaufania.

11. Posągi

Włącz skoczną, wesołą muzykę i zachęć dzieci, by swobodnie tańczyły po całej sali. Mogą podskakiwać, obracać się, wymachiwać rękami - liczy się dobra zabawa i ekspresja ruchowa. A potem... niespodziewanie zatrzymaj muzykę! W tym momencie wszystkie dzieci muszą znieruchomieć w takiej pozycji, w jakiej się akurat znajdowały, zamieniając się w „posągi".

Zabawa rozwija nie tylko koordynację ruchową i równowagę, lecz także koncentrację i umiejętność szybkiego reagowania na sygnał. Po kilku powtórzeniach możesz wprowadzić dodatkowy element -- osoba, która się poruszy, siada na dywanie i kibicuje pozostałym. W ostatniej rundzie możesz nagrodzić brawami te dzieci, które najdłużej wytrzymały w bezruchu.

Co ciekawe, zabawa w posągi to również doskonała okazja do obserwacji innych. Dzieci, wbrew pozorom, nie skupiają się tylko na sobie -- z zaciekawieniem oglądają pozy kolegów, czasem naśladują je w kolejnych rundach. W ten naturalny sposób uczą się od siebie nawzajem nowych sposobów ekspresji ruchowej.

12. Mostek

Poproś dzieci, by dobrały się w pary. Zadanie jest pozornie proste - każda para ma stworzyć „mostek" z różnych części ciała, a następnie przejść w tej pozycji przez całą salę. Co to oznacza w praktyce? Na przykład -- dzieci mogą stanąć naprzeciwko siebie, połączyć dłonie i próbować przejść kilka kroków, nie rozłączając rąk. Albo mogą oprzeć się o siebie plecami i razem pokonać wyznaczoną trasę.

Dla starszych przedszkolaków możesz wprowadzić trudniejsze warianty -- połączenie tylko czołami, kolanami czy łokciami. Dzieci szybko odkrywają, że utrzymanie takiego „mostka" wymaga doskonałej współpracy i synchronizacji ruchów.

Ta zabawa jest niezrównana w budowaniu zaufania do partnera. Dzieci muszą na sobie polegać - jeśli jedno z nich nagle się odsunie lub zmieni tempo, „mostek" się zawali. Muszą również znaleźć wspólny język - dosłownie i w przenośni -- komunikując sobie nawzajem, kiedy skręcić, przyspieszyć czy zwolnić.

13. Wyspy

Przygotuj „wyspy" - mogą to być szarfy rozłożone na podłodze, kartki papieru lub małe poduszki. Rozłóż po całej taką ich liczbę, by na każdej „wyspie" mogło stanąć 2--3 dzieci. Włącz energiczną muzykę i zachęć przedszkolaki do poruszania się po sali - mogą biegać, skakać, tańczyć.

Gdy muzyka nagle cichnie, wszystkie dzieci muszą jak najszybciej znaleźć sobie miejsce na najbliższej „wyspie". Nikt nie odpada z gry -- celem jest, by wszystkie dzieci znalazły dla siebie miejsce. Po każdej rundzie zabierasz jedną lub dwie „wyspy", a liczba dzieci pozostaje ta sama.

W miarę jak „wysp" ubywa, przedszkolaki stają przed wyzwaniem - jak pomieścić się na coraz mniejszej przestrzeni? Tu zaczyna się prawdziwa magia zabawy! Dzieci nierzadko zaczynają samoistnie współpracować - podają sobie ręce, przytulają się, wymyślają kreatywne sposoby, by wszyscy mogli zmieścić się na „wyspach".

14. Berek równoważny

Wszyscy znają klasycznego berka, ale berek równoważny to zupełnie nowy poziom tej zabawy! Zasady są podobne do tradycyjnego berka, z jedną istotną różnicą - zarówno osoba, która jest berkiem, jak i wszystkie uciekające dzieci muszą poruszać się w określony, często zabawny sposób. Może to być skakanie na jednej nodze, poruszanie się w przysiadzie, chodzenie tyłem czy poruszanie się skokami obunóż jak zajączek.

Ta modyfikacja klasycznej zabawy ma kilka istotnych zalet. Po pierwsze, wyrównuje szanse -- nawet najszybsze dzieci mają trudności, gdy muszą poruszać się w niecodzienny sposób. Po drugie, rozwija koordynację ruchową i równowagę. Po trzecie, wprowadza element humoru, który skutecznie rozładowuje wszelkie napięcia w grupie.

15. Lustro

Poproś dzieci, by dobrały się w pary i stanęły naprzeciwko siebie. Jedno dziecko jest „osobą", drugie - jej „odbiciem w lustrze". Osoba wykonuje różne gesty i ruchy - podnosi rękę, dotyka nosa, robi śmieszną minę - a „lustro" musi jak najdokładniej naśladować te ruchy.

Początkowo ruchy powinny być wolne i proste, by „lustro" mogło nadążyć. Z czasem można wprowadzać coraz bardziej skomplikowane sekwencje. Po kilku minutach zabawy dzieci zamieniają się rolami.

Ta pozornie prosta aktywność kryje w sobie głębokie wartości edukacyjne. Przede wszystkim wymaga intensywnej koncentracji - „lustro" musi uważnie obserwować każdy, nawet najdrobniejszy gest swojego partnera. Uczy również empatii - dzieci muszą dosłownie „wejść w buty" drugiej osoby, próbując odtworzyć jej ruchy. „Lustro" to także lekcja cierpliwości i samokontroli. Dzieci często mają ochotę wykonać ruch po swojemu, ale muszą dostosować się do tempa i stylu partnera.

Gry i zabawy rzutne

Gry i zabawy rzutne

Gry i zabawy rzutne to świetny sposób na rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, a jednocześnie doskonała okazja do integracji grupy.

16. Podaj piłkę

Zaproś dzieci, by usiadły w kręgu na dywanie. Weź miękką, niezbyt ciężką piłkę i rozpocznij zabawę, wypowiadając imię jednego z dzieci i rzucając do niego piłkę. Dziecko, które złapie piłkę, kontynuuje zabawę w ten sam sposób -- mówi imię kolejnego kolegi lub koleżanki i rzuca do tej osoby piłkę.

Ta prosta aktywność ma kilka wariantów. Dla starszych dzieci możesz wprowadzić dodatkowe zasady - np. nie można rzucić do osoby, która już miała piłkę, albo trzeba powiedzieć nie tylko imię, lecz także coś miłego o tej osobie: „Rzucam do Zosi, bo ma ładny uśmiech".

Choć zabawa wydaje się bardzo prosta, jej edukacyjny potencjał jest ogromny. Dzieci nie tylko ćwiczą umiejętność rzucania i łapania, lecz także - co ważniejsze w kontekście integracji - uczą się imion kolegów i koleżanek. W pierwszych dniach przedszkola może to być wyzwanie, ale właśnie dzięki takim zabawom proces zapamiętywania imion znacznie się przyspiesza. Dodatkowo, ta aktywność uczy cierpliwości i uważności -- dzieci muszą czekać na swoją kolej i być gotowe, gdy usłyszą swoje imię. Dla nauczyciela to także doskonała okazja, by obserwować, które dzieci są pomijane przy wybieraniu, a które są szczególnie popularne - te informacje mogą być cenne przy planowaniu kolejnych działań integracyjnych.

17. Gorące ziemniaki

Zaproś dzieci, by stanęły w kręgu. Włącz energiczną, rytmiczną muzykę i daj jednemu dziecku piłkę lub inny nieduży przedmiot - to będzie tytułowy „gorący ziemniak". Zadaniem dzieci jest jak najszybsze podawanie sobie „ziemniaka" zgodnie z ruchem wskazówek zegara, tak jakby naprawdę był gorący i parzył w ręce.

W nieoczekiwanym momencie zatrzymaj muzykę. Osoba, która w tym momencie trzyma „gorącego ziemniaka", musi wykonać jakieś zadanie - może to być zaśpiewanie krótkiej piosenki, pokazanie śmiesznej miny, naśladowanie jakiegoś zwierzęcia czy odpowiedź na proste pytanie.

„Gorące ziemniaki" sprawdzają się świetnie jako „przerywnik" między innymi aktywnościami - ta zabawa wyjątkowo szybko podnosi poziom energii w grupie i przywraca rozproszoną koncentrację u dzieci.

18. Toczący się cel

Ustaw na podłodze kilka dużych, kolorowych piłek (lub innych obiektów, które mogą służyć jako cele). Poproś dzieci, by ustawiły się w rzędzie w pewnej odległości od celów. Każde dziecko po kolei otrzymuje małą piłeczkę i próbuje trafić nią w jeden z celów. Za każde trafienie można przyznawać punkt.

Możesz wprowadzić element rywalizacji drużynowej, dzieląc dzieci na dwa zespoły. Każdy zespół stara się zdobyć jak najwięcej punktów. To z kolei buduje dodatkowy wymiar integracyjny -- dzieci kibicują członkom swojej drużyny, a radość z każdego udanego rzutu staje się wspólnym doświadczeniem.

Dla urozmaicenia zabawy możesz wprowadzać różne warianty rzutów - od spodu, zza głowy, z zamkniętymi oczami czy stojąc na jednej nodze. Możesz również zmieniać odległość od celu w zależności od wieku i umiejętności dzieci.

Toczący się cel to doskonałe ćwiczenie celności i koordynacji wzrokowo-ruchowej. Dzieci uczą się oceniać odległość, dostosowywać siłę rzutu i cieszyć się z małych sukcesów.

19. Kręgle

Zbierz kilka plastikowych butelek (najlepiej kolorowych lub ozdobionych przez dzieci) i ustaw je na dywanie jak klasyczne kręgle. Przygotuj niezbyt ciężką piłkę do turlania. Podziel dzieci na dwie lub trzy drużyny. Członkowie każdej drużyny kolejno próbują przewrócić jak najwięcej kręgli, tocząc piłkę w ich kierunku. Możesz wprowadzić system punktacji - np. za każdy przewrócony kręgiel drużyna dostaje jeden punkt. Dla starszych dzieci możesz też ponumerować kręgle - przewrócenie kręgla z wyższym numerem daje więcej punktów.

20. Rzuty do kosza

Przygotuj „kosz" -- może to być plastikowe wiaderko, pudełko kartonowe lub prawdziwy mały kosz do piłki. Jako przedmioty do rzucania świetnie sprawdzą się małe piłeczki, woreczki z grochem, papierowe kule czy miękkie maskotki.

Ustaw kosz w pewnej odległości i poproś dzieci, by stanęły w rzędzie. Każde dziecko po kolei próbuje trafić swoim przedmiotem do kosza. Ta zabawa ma tę zaletę, że można ją łatwo dostosować do wieku i umiejętności dzieci - maluchom stawiamy kosz bliżej, starszakom - dalej. Można też zmieniać wielkość kosza lub rodzaj przedmiotów do rzucania.

Rzuty do kosza to nie tylko trening celności, lecz także lekcja cierpliwości i kibicowania innym. Dzieci uczą się czekać na swoją kolej i cieszyć z sukcesów kolegów i koleżanek. Często spontanicznie zaczynają oklaskiwać udane rzuty innych, co buduje pozytywną atmosferę w grupie.

Dla przedszkolaków, które dopiero uczą się radzić sobie z porażką, ta zabawa stanowi bezpieczne pole do ćwiczenia tej umiejętności. Nieudany rzut nie jest końcem świata - można spróbować ponownie w następnej rundzie. Z czasem dzieci rozumieją, że niepowodzenie jest naturalną częścią procesu uczenia się nowych umiejętności!

Klasyczne gry integracyjne, które nigdy nie zawodzą!

Klasyczne gry integracyjne

Na zakończenie przedstawiamy klasyczne gry integracyjne, które sprawdzają się od pokoleń! Znacie je ze swojego dzieciństwa?

21. Ciuciubabka

Zawiąż jednemu dziecku oczy chustką i delikatnie zakręć nim w miejscu, by straciło orientację (oczywiście to wszystko po uprzednim uzyskaniu zgody od dziecka!). Pozostałe dzieci stoją w kręgu wokół naszej „ciuciubabki". Na umówiony sygnał „ciuciubabka" zaczyna poruszać się po sali, próbując złapać inne dzieci, które mogą się uciekać, ale nie powinny całkowicie opuszczać wyznaczone obszaru zabawy.

Gdy „ciuciubabka" złapie któreś dziecko, musi je rozpoznać, dotykając jego twarzy, włosów lub ubrania. Jeśli zgadnie prawidłowo, złapane dziecko staje się nową „ciuciubabką".

Ta stara jak świat zabawa kryje w sobie niemałe walory edukacyjne. Przede wszystkim rozwija zmysły inne niż wzrok - dziecko z zawiązanymi oczami musi polegać na słuchu, dotyku i węchu, by orientować się w przestrzeni i rozpoznawać kolegów. Ciuciubabka uczy także zaufania -- dziecko z zawiązanymi oczami musi zaufać grupie, że nie pozwoli mu wpaść na ścianę czy inną przeszkodę. Pozostałe dzieci z kolei uczą się odpowiedzialności za bezpieczeństwo kolegi czy koleżanki. Co niezwykle cenne, ta zabawa pomaga dzieciom lepiej poznać się nawzajem - „ciuciubabka" uczy się rozpoznawać kolegów po innych cechach niż wygląd zewnętrzny, co prowadzi do głębszych, bardziej znaczących interakcji.

22. Kalambury

Podziel dzieci na dwie drużyny. Z każdej drużyny wybierane jest po kolei jedno dziecko, które będzie pokazywać hasło. Przygotuj wcześniej proste hasła odpowiednie dla wieku dzieci - mogą to być zwierzęta, zawody, czynności codzienne czy popularne postacie z bajek.

Dziecko, które pokazuje, nie może używać słów -- musi przekazać hasło swojej drużynie wyłącznie za pomocą gestów, min i ruchów ciała. Drużyna ma określony czas (np. minutę) na odgadnięcie. Jeśli się uda, drużyna zdobywa punkt.

Kalambury to zabawa, która rozwija kreatywność i umiejętności komunikacji niewerbalnej. Dzieci uczą się, że można porozumiewać się na wiele sposobów, nie tylko za pomocą słów. Dla nieśmiałych przedszkolaków to często okazja do przełamania barier - gdy skupiają się na przekazaniu hasła, zapominają o tremie związanej z występowaniem przed grupą.

Bonus: Jeśli chcesz urozmaicić przedszkolne kalambury, to koniecznie sięgnij po karty do tej zabawy od Kapitana Nauki. Ich atrakcyjność polega na tym, że nie tylko oferują ciekawe i nieoczywiste hasła do odgadywania, lecz także -- dają możliwość aż 4 różnych sposobów prezentowania zagadek. Gracze mogą je bowiem opisać słowa, pokazać (gestami), naśladować dźwiękiem czy narysować! Dłuuugie godziny zabawy gwarantowane!

Kalambury

23. Gorące krzesła

Ustaw krzesła w kręgu - przygotuj o jedno krzesło mniej niż wynosi liczba dzieci uczestniczących w zabawie. Włącz rytmiczną, energiczną muzykę. Dzieci chodzą lub tańczą dookoła krzeseł, dopóki gra muzyka. W chwili, gdy muzyka cichnie, każde dziecko stara się jak najszybciej usiąść na najbliższym krześle. Dziecko, dla którego zabraknie miejsca, odpada z zabawy. Przed rozpoczęciem kolejnej rundy zabierasz jedno krzesło, tak by ich liczba zawsze była o jeden mniejsza niż liczba uczestników. Zabawa toczy się dalej, aż do momentu, gdy zostanie dwoje dzieci i jedno krzesło - zwycięzcą zostaje to dziecko, które zdoła na nim usiąść w ostatniej rundzie.

Ta klasyczna zabawa wywołuje wiele emocji i śmiechu. Jest szybka, dynamiczna i pełna niespodziewanych zwrotów akcji. Dzieci uczą się reagować błyskawicznie na sygnał (zatrzymanie muzyki) i podejmować szybkie decyzje. Co szczególnie cenne, „Gorące krzesła" to doskonała lekcja radzenia sobie z porażką. Dzieci, które odpadają z gry, mogą kibicować pozostałym uczestnikom, ucząc się, że przegrana nie jest końcem świata i można czerpać radość z samego uczestnictwa. Dla tych, którzy są zaniepokojeni eliminacyjnym charakterem zabawy, istnieje wariant włączający - zamiast eliminować dzieci, można po każdej rundzie prosić jedno dziecko o wykonanie jakiegoś zabawnego zadania, a następnie wraca ono do gry.

24. Zgadnij, kim jestem

Przygotuj zestaw obrazków przedstawiających różne postacie, zwierzęta, zawody czy przedmioty - dostosowane do wieku i zainteresowań grupy. Każdemu dziecku przypnij na plecach jeden obrazek tak, by samo nie widziało, co przedstawia. Wyjaśnij, że zadaniem każdego jest odgadnięcie, kim lub czym jest na podstawie pytań kierowanych do grupy, na które można odpowiedzieć tylko „tak" lub „nie".

Dzieci poruszają się po sali, podchodząc do siebie nawzajem i zadając pytania: „Czy jestem zwierzęciem?", „Czy żyję w wodzie?", „Czy jestem czerwony?". Zabawa kończy się, gdy wszystkie dzieci odgadną, co mają na plecach.

Ta z pozoru prosta aktywność uczy logicznego myślenia - dzieci muszą formułować pytania w taki sposób, by stopniowo zawężać krąg możliwości. To doskonały trening umiejętności kategoryzacji i wnioskowania. Zabawa wymusza także interakcje z wieloma osobami w grupie -- dziecko nie może po prostu zostać w kącie i rozmawiać tylko z najlepszym kolegą. Musi podchodzić do różnych osób, co sprzyja nawiązywaniu nowych relacji.

25. Tańczące pary

Włącz wesołą, rytmiczną muzykę i zachęć dzieci do swobodnego tańca po całej sali. Niech każdy wyraża siebie, poruszając się w dowolny sposób. W pewnym momencie zatrzymaj muzykę i podaj kryterium dobierania się w pary, na przykład: „Znajdź kogoś w czerwonej bluzce", „Znajdź kogoś, kto ma tyle samo lat co ty", „Znajdź kogoś, kto lubi te same owoce co ty". Dzieci muszą szybko znaleźć partnera spełniającego podane kryterium. Gdy wszyscy się dobiorą, włącz muzykę ponownie i poproś, by pary przez chwilę tańczyły razem. Następnie znów zatrzymaj muzykę i podaj nowe kryterium.

Ta zabawa ma tę zaletę, że za każdym razem dzieci dobierają się w inne pary, co przeciwdziała tworzeniu się stałych, zamkniętych grupek w przedszkolu. Przedszkolaki mają okazję zatańczyć i porozmawiać z osobami, z którymi zwykle się nie bawią, co sprzyja budowaniu relacji w całej grupie.

Jak efektywnie wprowadzać zabawy integracyjne w przedszkolu?

Jak efektywnie wprowadzać zabawy integracyjne w przedszkolu?

Aby zabawy integracyjne przyniosły oczekiwane rezultaty, warto pamiętać o kilku zasadach:

1. Zacznij od prostszych zabaw - najpierw wprowadź łatwiejsze aktywności, stopniowo przechodząc do bardziej złożonych.

2. Dostosuj poziom trudności zabaw do wieku dzieci - dla trzylatków wybieraj krótsze i prostsze zabawy niż dla starszaków.

3. Dbaj o bezpieczeństwo - upewnij się, że wszystkie zabawy są bezpieczne dla każdego dziecka, tak aby żaden malec nie czuł się wykluczony!

4. Obserwuj reakcje grupy - niektóre zabawy integracyjne sprawdzą się lepiej niż inne, bądź gotów na modyfikacje i nagłe zwroty akcji.

5. Zaangażuj wszystkie dzieci - zadbaj, by każde dziecko miało szansę aktywnie uczestniczyć w danej zabawie.

6. Powtarzaj ulubione zabawy - dzieci czerpią radość z powtarzania znanych zabaw, posiadanie wspólnej ulubionej aktywności dodatkowo wzmacnia integrację.

Co ważne, zabawy integracyjne nie są zarezerwowane wyłącznie na początek przedszkola, można, a wręcz należy wprowadzać je przez cały rok szkolny. Są one szczególnie pomocne, gdy do grupy dołącza nowe dziecko lub gdy zauważasz pierwsze konflikty.

Podsumowanie

Zabawy integracyjne to niezbędny element edukacji przedszkolnej. Dzięki tego typu zabawom dzieci nie tylko lepiej się poznają, lecz także rozwijają kluczowe umiejętności społeczne, które będą im niezbędne przez całe dalsze życie!

Przedstawione w artykule propozycje zabaw integracyjnych to sprawdzone sposoby na budowanie zgranej grupy przedszkolnej. Pamiętaj, że najważniejsze jest, aby zabawy sprawiały dzieciom radość -- tylko wtedy integracja nastąpi w naturalny i przyjemny sposób.

Mamy nadzieję, że nasze inspiracje zabaw integracyjnych pomogą Ci umiejętnie zaopiekować się powierzoną Ci grupą przedszkolną! Wierzymy, że dzięki zabawom integracyjnym dzieci mają szansę rozpocząć swoją edukacyjną przygodę w poczuciu bezpieczeństwa i akceptacji.

FAQ - najczęściej zadawane pytania o zabawy integracyjne w przedszkolu

najczęściej zadawane pytania o zabawy integracyjne w przedszkolu

Kiedy najlepiej wprowadzać zabawy integracyjne w przedszkolu?

Zabawy integracyjne najlepiej wprowadzać od pierwszych dni pobytu dzieci w przedszkolu. Są one szczególnie ważne na początku roku szkolnego, gdy dzieci dopiero się poznają. Warto jednak pamiętać, że w przedszkolu zabawy integracyjne przydają się tak naprawdę przez cały rok -- zwłaszcza wtedy, gdy do grupy dołącza nowe dziecko, po dłuższej przerwie (np. świątecznej) lub gdy zauważysz, że w grupie pojawiają się konflikty lub jaskrawe podziały na obozy.

Jak wybrać zabawy integracyjne odpowiednie do wieku dzieci?

Dla najmłodszych przedszkolaków (3-4 lata) najlepiej sprawdzą się proste zabawy integracyjne oparte na naśladowaniu, piosenkach i prostych ruchach. Zabawy nie powinny trwać dłużej niż 5-10 minut.

Z kolei starszym dzieciom (5-6 lat) można proponować bardziej złożone gry integracyjne, tj. wymagające współpracy, zapamiętywania imion czy rozwiązywania problemów.

Ważne: Zawsze obserwuj reakcje dzieci - jeśli zabawa okaże się zbyt trudna, zmodyfikuj ją lub zastąp inną.

Czy zabawy integracyjne mogą pomóc nieśmiałym dzieciom?

Zdecydowanie tak! Zabawy integracyjne uczą dzieci otwartości i budują poczucie bezpieczeństwa w grupie. Jeśli mamy na pokładzie wyjątkowo nieśmiałe dzieci, to warto na początek wybierać zabawy, które nie stawiają ich od razu w centrum uwagi. W to miejsce lepiej wybierać aktywności grupowe, podczas których bardziej wycofane maluchy będą mogły poczuć się częścią zespołu. Stopniowo, gdy poczują się pewniej, będą gotowe na bardziej eksponowane role. Nie należy ich pospieszać ani przymuszać do zabaw przerastających ich możliwości emocjonalne w danej chwili! Dobrze dobrane i wprowadzone w odpowiednim czasie zabawy integracyjne dla dzieci często pomagają przełamać bariery komunikacyjne i społeczne w naturalny i płynny sposób.

Jak często powinno się organizować zabawy integracyjne?

W pierwszych tygodniach roku szkolnego warto wprowadzać zabawy integracyjne codziennie, nawet po kilka krótkich aktywności jednego dnia. Z czasem częstotliwość może się zmniejszyć, ale dobrą praktyką jest włączanie przynajmniej 2-3 zabaw integracyjnych tygodniowo przez cały rok. Ciekawych zabaw integracyjnych nigdy za wiele, zwłaszcza że dzieci z reguły bardzo je lubią i często same o nie proszą!

Co zrobić, jeśli niektóre dzieci nie chcą uczestniczyć w zabawach integracyjnych?

Nigdy nie zmuszaj dzieci do udziału w zabawach. Pozwól nieśmiałym lub niechętnym dzieciom na obserwowanie z boku -- często po kilku powtórzeniach zabawy same chcą do niej dołączyć. Możesz też zaproponować im mniej eksponowaną rolę (np. asystenta nauczyciela) lub zmodyfikować zabawę tak, by była mniej stresująca. Pamiętaj, że każda zabawa integracyjna powinna być przyjemnością, a nie przymusem, inaczej osiągnie ona efekt przeciwny do zamierzonego!

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Popularne artykuły

  • Zabawy dla dzieci w domu - 15 propozycji zabaw bez telewizora

    Zabawy dla dzieci w domu - 15 propozycji zabaw bez telewizora

  • Proste zabawy logopedyczne w domu

    Proste zabawy logopedyczne w domu

  • Emocje dziecka - 5 wskazówek, jak pomóc dziecku radzić sobie z emocjami

    Emocje dziecka - 5 wskazówek, jak pomóc dziecku radzić sobie z emocjami

  • Jak uczyć dziecko języka angielskiego w domu? 4 skuteczne sposoby

    Jak uczyć dziecko języka angielskiego w domu? 4 skuteczne sposoby

  • 10 zabaw rozwijających spostrzegawczość u dziecka

    10 zabaw rozwijających spostrzegawczość u dziecka

Tagi

Loading...