- today
- label Gry i zabawy
- favorite 0 polubień
- remove_red_eye 6431 odwiedzin
- comment 0 komentarzy

Spis treści:
1. Pierwszy Dzień Wiosny w przedszkolu – jak zorganizować to wydarzenie?
2. Pierwszy Dzień Wiosny – zabawy na powitanie wiosny
3. Zabawy sensoryczne na wiosnę
4. Wiosenne eksperymenty
5. Aktywizujące zabawy na świeżym powietrzu
6. Wiosenne zabawy ruchowe w sali
7. Wiosenne karty pracy od Kapitana Nauki – pobierz za darmo
8. Pierwszy Dzień Wiosny w przedszkolu – podsumowanie
Wszyscy z niecierpliwością czekamy na koniec nieprzyjemnej, ponurej zimy i z utęsknieniem wypatrujemy oznak wiosny w drodze do pracy, szkoły czy na zakupy. Każdy, nawet niepozorny zwiastun wiosny napawa nas ogromną radością. Tradycja żegnania zimy i witania wiosny jest w naszej kulturze od lat. Nic dziwnego, że w przedszkolach i szkołach rytuały przejścia między zimą a wiosną, podobnie jak i sam Pierwszy Dzień Wiosny cieszą się szczególną popularnością.
W tym artykule podpowiadamy, jak zorganizować Pierwszy Dzień Wiosny w przedszkolu oraz prezentujemy pokaźną bazę 45 inspiracji na przedszkolne zabawy wiosenne.
Ułożyliśmy je w 5 różnych kategorii: zabawy i atrakcje na Pierwszy Dzień Wiosny, wiosenne zabawy sensoryczne (w tym – zabawy plastyczne), wiosenne eksperymenty, aktywizujące zabawy na świeżym powietrzu oraz gry i zabawy ruchowe w sali. Zapraszamy!
◦ W czwartek 20 marca 2025 roku obchodzimy Pierwszy Dzień Wiosny!
◦ Warto to wydarzenie celebrować w przedszkolach i szkołach, aby pomóc dzieciom zrozumieć ich miejsce w świecie oraz nauczyć czerpania radości z bycia w kontakcie z naturą.
◦ Artykuł zawiera ogólne wskazówki, jak zorganizować dzień wiosny w przedszkolu oraz aż 45 propozycji zabaw wiosennych dla dzieci w 5 różnych kategoriach.
◦ Dodatkową atrakcję dla dzieci z okazji początku wiosny mogą stanowić tematyczne karty pracy z łamigłówkami i kolorowankami. Do pobrania za darmo na stronie Kapitana Nauki.
Pierwszy Dzień Wiosny w przedszkolu – jak zorganizować to wydarzenie?
Dzieci w wieku przedszkolnym wykazują ogromne zainteresowanie otaczającą ich przyrodą, żywo reagują na ciekawostki z życia roślin i zwierząt. Równie fascynujące są dla nich procesy zachodzące w przyrodzie. Trudno się temu dziwić, kilkuletnie dzieci cechują się przede wszystkim konkretno-obrazkowym stylem myślenia i potrzebują opierać swój rozwój na obserwacji i twórczej interakcji z otoczeniem. Doświadczanie świata to także reagowanie na zmiany pór roku i dopasowywanie rytmu swojego życia do cyklu przemian natury. Z tego właśnie powodu warto organizować zajęcia z dziećmi w sposób sezonowy. Ogromnie istotne miejsce w kalendarzu zajmuje Pierwszy Dzień Wiosny, jak i sama ta zielona i pastelowa pora roku. Nie tylko pierwszy, lecz każdy dzień wiosny warto wykorzystywać na odnawianie lub ustanawianie relacji dzieci z przyrodą. A że powinno odbywać się to na wesoło i poprzez zabawę – nie mamy co do tego wątpliwości.
No i kiedy, jak nie wiosną, trzeba mieć na uwadze, że zabawa na świeżym powietrzu powinna być ważnym elementem życia każdego dziecka. Taka forma spędzania czasu zachęca najmłodszych do aktywnego wypoczynku na dworze, dzięki czemu nie tylko zaspakajana jest naturalna potrzeba ruchu, ale także rozwój malucha przebiega prawidłowo. Warto zachęcać dzieci do aktywności fizycznej na świeżym powietrzu, gdyż przyzwyczajone do niej za młodu, z pewnością będą ją kontynuować w dorosłym życiu.
Aby dobrze wprowadzić dzieci w wiosnę potrzebne jest jednak odpowiednie przeżycie pierwszego jej dnia! Jak się do tego zabrać?
• Zapowiedz dzieciom, że niebawem ruszycie z przygotowaniami na wiosnę, zapytajcie, czy w ich domach przygotowanie na wiosnę wiąże się z jakimiś szczególnymi czynnościami?
• Róbcie małe podsumowania zimy, rozmawiajcie o tym, co wydarzyło się w minionych zimowych miesiącach, w jaki sposób utkwiły one w pamięci przedszkolaków.
• Rozmawiajcie o Waszych ulubionych porach i miesiącach w roku.
• Stopniowo sięgajcie po coraz liczniejsze czytanki, piosenki i wierszyki o tematyce (przed)wiosennej.
• Zanim na dobre oddacie się wiosennym konkursom, zabawom i grom, możecie zacząć od kolorowych wiosennych kart pracy.
• Zapowiedz, kiedy i w jaki sposób będziecie w Waszym przedszkolu obchodzić Pierwszy Dzień Astronomicznej Wiosny, z wyprzedzeniem zaplanuj choćby ogólny przebieg tego dnia.
• Dobrą praktyką może okazać się zorganizowanie wiosennego konkursu, którego wyniki ogłosicie właśnie 20 marca!
• Przygotujcie serię zabaw także na wszystkie zielone miesiące, niech wiosna na dobre zagości w Waszych serduszkach!
Pierwszy Dzień Wiosny – zabawy na powitanie wiosny
1. Zanim Piękna Pani Wiosna na dobre rozgości się w świecie, to warto porozmawiać z dziećmi o rytmie życia na Ziemi, następstwie pór roku. Zastanówcie się wspólnie, dlaczego wiedza na ten temat może być przydatna w życiu? Co ciekawego skrywa natura? Pomocna w przeprowadzeniu takiej rozmowy może być gra edukacyjna Logika. Składa się ona z 4 dwustronnych puzzli kołowych (awers – historie w rytmie życia, rewers – pory roku w sadzie), 4 dwuelementowych puzzli prezentujących przeciwieństwa (np. czysta – brudna), 4 puzzli trzyelementowych przedstawiających związki przyczynowo-skutkowe (np. cykl rozwojowy motyla, wykluwanie się roślinki z nasionka, proces powstawania miodu). Zestaw umożliwi Wam zorganizowanie aż 3 gier przyrodniczych (a pierwsza z nich ma aż 4 różne warianty, np. „Historia jednej jabłonki” czy „Podziemne wędrówki mrówek”). Bohaterami gry są przede wszystkim rośliny i zwierzęta, które dzieci o różnych porach roku mogą spotkać podczas wycieczki do parku, lasu czy na łąkę! Forma puzzli z kolei pomoże dzieciom zrozumieć wieloetapowość i wzajemne powiązanie procesów zachodzących w naturze!
2. Zróbcie porządki w Waszej przedszkolnej sali! Niech dzieci układają zabawki i pomagają w zdejmowaniu zimowych dekoracji. W ten sposób łatwiej zrozumieją, że właśnie doświadczają ważnej zmiany!
3. Nie ma powitania wiosny bez odpowiedniej scenerii! Przygotujcie różnorodne dekoracje sali! Tutaj wolno popuścić wodze fantazji – może zrobicie Pani Wiośnie miłe siedzisko? Lub nawet osobny szałasik, w którym zazna odrobinę odpoczynku? A co powiecie na wykonanie kwiatowej łąki z papieru lub bibuły? A może wystawa portretów Pani Wiosny wykonanych przez dzieci? Nie zapomnijcie o eleganckich ramach! Możecie też zapytać dzieci, jakie dekoracje sali chciałyby same zaprojektować i stworzyć z dostępnych materiałów!
4. Nie byłoby Pierwszego Dnia Wiosny bez symbolicznego topienia Marzanny! To bodaj najważniejszy rytuał i jedna z najlepszych zabaw na wiosnę. Pamiętajcie, aby Wasza Marzanna była wykonana wyłącznie z naturalnych, przyjaznych dla środowiska materiałów. Niekoniecznie też musicie ją puszczać z prądem największej rzeki, wystarczy symboliczne „utopienie” Marzanny w pobliskim strumyku. W trakcie rytuału dzieci mogą śpiewać lub mówić wierszyki.
5. Wiosenny konkurs kostiumowy pt. „Zwierzęta i kwiaty wiosny”!
Najpierw porozmawiajcie wspólnie z dziećmi o tym, jakie zwierzątka na wiosnę wybudzają się z zimowego snu. Jak wyglądają? Czym się żywią? Jakie dźwięki wydają? Porozmawiajcie też o gatunkach kwiatów i roślin, które kwitną na wiosnę. Następnie ogłoście konkurs na najciekawszy kostium: dzieci mogą przebierać się właśnie za wybudzone z zimowego snu zwierzątka lub za pastelowe kwiaty wiosny!
6. Wiosenny pokaz mody! Może on stanowić formę uroczystego zakończenia powyższego wiosennego konkursu kostiumowego. A jeśli postanowicie zorganizować go niezależnie, to warto popuścić wodze fantazji i zaproponować dzieciom np. przespacerowanie się po prowizorycznym wybiegu w sposób, który będzie naśladował ruchy konkretnego zwierzątka!
7. Zapoznanie się z Panią Wiosną! Każdy malec musi się przedstawić Pani Wiośnie (może to być przebrana osoba lub obrazek), opowiedzieć jej parę słów o sobie i powiedzieć, jakie ma marzenia i plany na nadchodzące, zielone miesiące. Zaczyna nauczyciel: „Dzień dobry, Pani Wiosno, mam na imię Ewa i na co dzień opiekuję się tą uroczą gromadką przedszkolaków. Wszyscy są Pani bardzo ciekawi. Jest Pani moją ulubioną porą roku, mam w marcu urodziny. Wiosną chciałabym, żebyśmy mogli się dużo bawić na świeżym powietrzu!”
8. Seria wiosennych zagadek! Może to być też wiosenny konkurs z nagrodami ! I to sama Pani Wiosna może być autorką pytań. Co to za owad – ma żółto-czarne paski i bez niego nie ma miodu? Kim jestem? Mam na sobie duuuużo czarnych kropeczek! I tak dalej!
9. Zorganizujcie wiosenne bingo! Dzieci nie tylko zapoznają się oznakami wiosny, lecz także potrenują spostrzegawczość i refleks!
10. Pomyślcie o znanych Wam symbolach wiosny (możecie stworzyć własny ich „katalog”) i zróbcie proporczyki, na których je umieścicie. Możecie też złączyć proporczyki w długą girlandę!
11. Nauczcie się piosenki lub wierszyka, którym dzieci przywitają wiosnę!
Zabawy sensoryczne na wiosnę
1. Wyplatanie gniazd! To zabawa, którą z powodzeniem przeprowadzicie także np. podczas wiosennego spaceru.
Potrzebne materiały:
◦ giętkie gałązki, sucha trawa, błoto, pióra lub inne materiały,
◦ nożyczki,
◦ nić.
Przebieg działań:
◦ Weźcie garść suchej trawy i uformujcie ją w kształt miski, improwizując i tworząc gniazdo według Waszego pomysłu.
◦ Weźcie cztery lub pięć giętkich gałązek, stwórzcie z nich gwiazdkę i zawiążcie środek, aby służyły jako szkielet do tkania innych materiałów.
Wnętrza gniazd można wykładać błotem lub piórami, można także wykonać gniazdo ze sklepieniem (z dachem). Możecie podrzucić ptakom materiały, które pomogą im w budowie.
Zabawa pochodzi z książki: Montessori. 80 zabaw z dziećmi
2. Układanie bukietów z kwiatów wiosny
Kolejna propozycja na wiosenny spacer z przedszkolakami. Dzięki temu zabierzecie do swojej sali mały kawałek budzącej się do życia natury!
Potrzebne materiały:
◦ nożyczki,
◦ dzbanek z wodą,
◦ wazon,
◦ kwiaty i gałęzie, które wcześniej zebraliśmy.
Przebieg działań:
◦ Wyjdźcie z dziećmi, aby zebrać kwiaty i gałęzie. Robimy to za pomocą nożyczek, aby uniknąć uszkodzenia roślin.
◦ Po powrocie do przedszkola należy przygotować dzieciom tace ze wszystkim, czego potrzebują do wykonania kompozycji: z dzbankiem wody, nożyczkami, wazonem, gąbką, ściereczką...
Zabawa pochodzi z książki: Montessori. 80 zabaw z dziećmi
Możecie to połączyć z konkursem wiedzy na temat wiosennych kwiatów (zwróćcie wcześniej w rozmowie z dziećmi uwagę na gatunki pozostające pod ochroną)!
3. Dotykam wiosny! Wspaniała zabawa sensoryczna, do przeprowadzenia której potrzebujecie tak naprawdę zebranych podczas wiosennego spaceru drobiazgów kojarzących się z tą porą roku. Mogą to być źdźbła trawy, kamyczki, zielone listki, drobne kwiatuszki i in. Zebrane przedmioty wkładamy do worka i prosimy dzieci o odgadnięcie ich nazwy na podstawie dotyku.
Wiosenne eksperymenty
1. Wiosenny ogródek na oknie!
Potrzebne materiały
◦ doniczka, ziemia, nawóz,
◦ nasiona ziół i kartonowa wytłaczanka po jajkach (lub po prostu gotowe sadzonki),
◦ etykiety do roślin.
Przebieg działań
◦ Jeśli używacie nasion, to najpierw muszą one zakiełkować. W tym celu należy je siać bezpośrednio w doniczce lub w kartonowej wytłaczance po jajkach, gdzie łatwiej będzie kontrolować ich rozwój.
◦ Weźcie doniczkę dopasowaną wielkością do wolnej przestrzeni na oknie, wypełnijcie ją ziemią, umieśćcie sadzonkę lub nasionko na odpowiedniej wysokości (zastosujcie się do szczegółowych instrukcji na temat każdego gatunku), przykryjcie ją ziemią, a następnie podlejcie. Aby nasiona wykiełkowały, należy utrzymywać ziemię w stanie wilgotnym, ale tak by nie była zbyt mokra, i poszukać dobrze nasłonecznionego miejsca. W zależności od potrzeb rośliny nasiona powinny być wystawione na działanie światła i regularnie podlewane. W celu ułatwienia dzieciom zadania trzeba przygotować otoczenie tak, aby nasze pociechy samodzielnie mogły podlewać rośliny: mieć dostęp do wody, konewki i przyborów do sprzątania na wypadek, gdyby musiały wytrzeć rozlane płyny.
Zabawa pochodzi z książki: Montessori. 80 zabaw z dziećmi
2. Tworzenie tęczy!
Jeśli chcecie zorganizować kolorową zabawę plastyczną, to nie ma lepszej propozycji niż... stworzenie tęczy na Waszym wiosennym niebie!
Potrzebne materiały:
◦ dzbanek z wodą,
◦ sześć szklanek,
◦ barwniki spożywcze (czerwone, niebieskie i żółte) lub tempera,
◦ papierowy ręcznik kuchenny.
Przebieg działań:
◦ Podaj dzieciom tacę z dzbankiem wody, sześcioma szklankami i sześcioma kawałkami papieru kuchennego. Napełnij trzy szklanki do połowy. Dodaj do każdej z nich po kilka kropli barwnika. Czerwony wpuść do jednej szklanki, żółty do drugiej, a niebieski do trzeciej. Dobrze wymieszaj płyn, aby kolor był równo miernie rozprowadzony.
◦ Ustaw trzy wypełnione szklanki tak, aby tworzyły kształt trójkąta; trzy puste szklanki wstaw pomiędzy trzy pełne.
◦ Złóż kawałki ręcznika papierowego w taki sposób aby powstało sześć pasków o szerokości 2–3 cm. Połącz dwoma paskami każdą z pustych szklanek z dwiema pełnymi szklankami obok.
◦ Zapytaj dzieci: „Jak myślicie, co się stanie?”; posłuchaj odpowiedzi, ale ich nie osądzaj.
◦ Czekajcie i sprawdzajcie efekty co 10 minut.
◦ Co się dzieje? I dlaczego tak się dzieje?
Do przeprowadzenia tego wiosennego eksperymentu możecie także użyć selera naciowego zamiast papieru. A jeśli zdecydujecie się na wariant z papierem, to po skończonej zabawie pozostawcie go w bezpiecznym miejscu do wysuszenia. Później możecie z niego wykonać wiosenne witraże!
Zabawa pochodzi z książki: Montessori. 80 zabaw z dziećmi
3. Kolejna propozycja na kolorową zabawę wiosenną! Mobil tęcza!
Potrzebne materiały:
◦ barwny celofan lub przezroczyste folie w różnych kolorach,
◦ zestaw ramek (mogą też być szpatułki lub patyczki do lodów),
◦ gałązka o długości około 80 cm lub okrągła ramka – może być też stojak.
Przebieg działań:
◦ Przygotujcie ramki oraz czerwony, niebieski i żółty celofan. Wytnijcie parę kółek z celofanu i włóżcie je w ramki.
◦ Ułóżcie ramki jedna na drugiej i obserwujcie, co się dzieje.
◦ Wytnijcie jeszcze trzy kolory: fioletowy, zielony i pomarańczowy (kolory powstałe z nakładania się innych kolorów) i powtórzcie proces. Zabierzcie kółka do lasu, żeby to zbadać.
◦ Przywiążcie sześć wykonanych kółek do większej ramy lub do długiego patyka (znajdźcie go na dworze), aby zbudować lekką ruchomą rzeźbę (mobil) do dekoracji domu.
Zabawa pochodzi z książki: Montessori. 80 zabaw z dziećmi
4. Wyprawa obserwacyjna!
Zaproście dzieci na prawdziwą wyprawę naukową. Udajcie się do pobliskiego parku, lasu lub na łąkę. Wyposażcie się w lupy i (ewentualnie) notesiki. Niech maluszki dokładnie obserwują zachowanie drobnych żyjątek: robaczków, biedronek czy muszek. Notatnika można użyć do robienia rysunków lub (w przypadku starszych dzieci) zapisywania wniosków z obserwacji. Koniecznie porozmawiajcie później o tym, co dostrzegły dzieci i jakie to wywarło na nich wrażenie!
5. Dziennik pogody!
Zachęćcie dzieci, aby podczas pierwszych wiosennych dni lub tygodni uważniej przyglądały się panującej za oknem pogodzie. Możecie im wręczyć gotowe szablony do zaznaczania lub naklejania odpowiednich symboli. Przydadzą się też pytania pomocnicze: czy świeci słońce?, czy widzisz chmurki?, jest jasno czy ciemno?, ciepło czy chłodno? itd. Zachęć, aby dzieci prowadziły swoje obserwacje w domu i później porównywały ich wyniki między sobą.
Tabelkę do obserwacji pogody (wraz z zestawem naklejek) znajdziesz wśród materiałów składających się na Teczkę Montessori. 2 lata od Kapitana Nauki.
6. Zobaczcie, jak topi się lód!
To właśnie o tej porze roku znika zalegająca dotąd na świecie śniegowa pokrywa. Każde dziecko otrzymuje przezroczysty kubeczek lub szklankę z ciepłą wodą oraz barwioną kolorowo kosteczkę lodu. Wrzucamy lód do wody i obserwujemy jak powoli się rozpuszcza. Co się wtedy dzieje?
7. Eksperyment Muzyka Montessori
Potrzebne materiały:
◦ woda,
◦ barwniki spożywcze,
◦ szklane butelki.
Przebieg działań:
Poznawanie skali muzycznej jest czymś bardzo pięknym i w naszym przypadku – barwnym. Dziecko pracuje zarówno nad zdobyciem umiejętności z życia praktycznego, jak i nad zmysłami.
◦ Napełnijcie butelki tak, aby poziom wody był w nich coraz niższy. Jedna butelka powinna być praktycznie pełna, następna z mniejszą ilością wody, następna z jeszcze mniejszą, aż do ostatniej, która będzie zawierała tylko trochę wody. Najlepiej zrobić to w ten sposób: najpierw oznaczcie markerem poziom wody na poszczególnych butelkach, a następnie napełnijcie je (np. przelewając wodę z dzbanka).
◦ Opcjonalnie możesz dodać barwnik spożywczy. My proponujemy dodać do każdej butelki jeden z kolorów tęczy. Możemy zadać dziecku pytanie, jak zmieszać barwniki, aby to osiągnąć.
◦ Na koniec zakręćcie butelki (kolejna umiejętność z życia praktycznego) i metalową rurką, łyżką lub podobnym narzędziem delikatnie uderzajcie w nie, aby poznać skalę muzyczną.
8. Zabawa w błocie! Zaproście dzieci na zewnątrz lub zorganizujcie błotny miniplac budowy (lub mini błotną kuchnię w odpowiednio zabezpieczonej sali). Zachęćcie najmłodszych do łączenia gliny z wodą. Następnie lepcie w błocie dowolne figury! W jaki sposób (w jakich proporcjach) należy mieszać wodę i ziemię, aby Wasze budowle były trwałe?
9. Kulinarny eksperyment! Dzieci siedzą z zamkniętymi oczami i próbują rozmaitych wiosennych produktów – warzyw i owoców. Muszą nie tylko odgadnąć właściwy produkt, lecz także opisać jego smak!
Aktywizujące zabawy na świeżym powietrzu
1. Skonstruujcie maszynę do zaczerpnięcia wody z kałuży.
2. Rozetrzyjcie świeży liść, a potem namalujcie coś zielonym barwnikiem (chlorofilem) na chodniku albo na papierze.
3. Skonstruujcie gniazdo dowolnego rodzaju. Użyjcie traw, gałązek, liści czy czegokolwiek, co znajdziecie podczas wiosennego spaceru.
4. Zaprojektujcie i zbudujcie miniaturowy ogródek (z użyciem patyków, kamyków, liści, źdźbeł traw).
5. Pora na roślinną gimnastykę: zwińcie się jak nasionko, potem wypuśćcie pędy i rośnijcie coraz wyżej i wyżej, szeroko rozpościerając gałęzie.
6. Udawajcie, że siedzisz na niewidzialnej parkowej ławce – rozsiądź się wygodnie i wytrzymaj tak jak najdłużej.
7. Spróbujcie wspólnie wyćwierkać, odkrakać lub wyświergolić krótki ptasi koncert.
8. Stwórzcie własne wiosenne tory przeszkód – możecie wykorzystać do tego naturalne ukształtowanie terenu w okolicy Waszego przedszkola (może slalom między parkowymi drzewami?) lub o prostu podwórko. Możecie także użyć akcesoriów (np. rozłożonych na ziemi szarf lub hula-hop) w kolorach wiosennych kwiatów – zielonego, żółtego, białego...
9. Zabawa „szukamy wiosny”! To gra terenowa, w której dzieci wcielają się w detektywów poszukujących oznak wiosny lub tropicieli wiosennych skarbów (wybierzcie dowolną linię fabularną). Porozmawiajcie uprzednio z maluchami o tym, po czym poznać, że nadchodzi wiosna – mogą to być na początek bardzo proste informacje, np. zielona trawa bez śniegowej skorupy, pierwsze kwiaty wiosny i budzącego się w rozkwicie drzewa, zwierzęta, wysoko zawieszone słoneczko itd. Zabawę w „szukamy wiosny” możecie zrealizować także za pomocą gry Znajdź to! Na dworze od Kapitana Nauki. To zestaw kart z ilustracjami różnych ciekawych obiektów do znalezienia na zewnątrz, także podczas wiosennego spaceru! Znajdziecie tam na przykład takie wspaniałe artefakty, jak np. zielony liść, patyk, źdźbło trawy, dowolne nasionko, piórko, coś zielonego, coś lekkiego, coś większego niż dłoń, coś nowego lub młodego etc.
10. Nie tylko Pierwszy Dzień Wiosny, ale cały ten radosny czas zmiany pory roku warto wykorzystać na aktywną troskę o ziemię! Możecie zaprosić dzieci do prostych prac w ogródku lub po prostu do sprzątania otaczającego Was skrawka planety!
11. Bieg z jajkiem na łyżce! Jajko kojarzy się z Wielkanocą, jest symbolem życia. A właśnie na wiosnę natura budzi się na nowo! (W razie czego jajko możecie wymienić np. na małą piłeczkę).
Wiosenne zabawy ruchowe w Sali
1. Zabawa na naśladowanie różnych gatunków zwierzątek! Skaczemy jak wróbelki, stukamy w wyobrażony pień niczym dzięciołki, stawiajcie długie dostojne kroki ze zginaniem nóg w kolanach jak bocianki, rozwijamy skrzydełka i fruwamy po sali jak barwne motylki, naśladujemy budzącego się z zimowego snu niedźwiadka!
2. Jestem drzewem! Dzieci pokazują drzewko w różnych stanach i okolicznościach. Jak rozwija się z małego nasionka, rośnie wysoko w górę, rozpościera konarki i porusza się delikatnie na wietrze!
3. Dzieci tańczą w parach wolno i posuwiście do Wiosny Vivaldgiego! Można też zrezygnować z typowej zabawy ruchowej i poprosić dzieci, aby położyły się wygodnie na matach lub kocykach i wsłuchały się w melodię, próbując naśladować ją uniesionymi rączkami!
4. Wiecie, że ślimaki budzą się do życia, kiedy tylko pojawią się wiosenne przebłyski? Chcecie wykonać pozycję ślimaka w jodze (Halasanę)?
Czasami wszystko w życiu się ślimaczy, czyli idzie bardzo wolnym tempem. Zanim czegoś się nauczysz, musisz najpierw ćwiczyć. Zanim przyjdą wakacje, muszą minąć miesiące szkoły. Podobnie z pozycją ślimaka. Pojawia się jako jedna z ostatnich kart!
Do pozycji ślimaka przejdź z pozycji świecy (leżymy na plecach, zginamy łokcie i podpieramy nimi dolne plecki, nogi i biodra podnosimy w górę, kierujemy palce stóp do sufitu), przenosząc proste nogi za głowę. Ręce wyciągnij wzdłuż ciała. Gdy palce stóp dotkną podłogi, spleć dłonie w koszyczek i postaraj się, by nie odrywały się od maty. Zostań ślimakiem na trzy oddechy.
Pozycja rozluźnia. Pomaga pokonać złość i gniew. Kiedy zwijasz się jak ślimak, twoja wewnętrzna moc rozchodzi się po całym ciele!
Więcej pozycji znajdziesz na naszych kartach do jogi!
5. A co powiecie na wiosenne kalambury? Można sporządzić listę haseł i podawać po jednym każdemu prezentującemu dziecku na ucho albo – to chyba atrakcyjniejszy dla przedszkolaków wariant – wręczamy pokazującemu maluchowi kartę z obrazkiem o tematyce wiosennej! Można takie karty przygotować samodzielnie lub np. skorzystać z gry dla dzieci Kalambury od Kapitana Nauki. Zawiera ona aż 105 kart, które nadadzą się na różne pory roku i okazje, znajdziecie w nich propozycje także na wiosenne kalambury, np. pszczółkę, zieloną żabkę, pajączka, ślicznego motylka czy biedronkę! Dodatkowym atutem tej gry jest także różnorodny sposób prezentacji haseł, można je opisać słowami, pokazać, naśladować dźwiękiem, narysować.
6. Rzucanie kolorową piłką balonową i gra sylabowa! Dzieci stają w kółeczku twarzami do siebie. Nauczyciel podaje proste, dwusylabowe słowo kojarzące się z wiosną: wiosna, trawa, mucha, żaba etc., następnie rzuca piłkę do wybranego dziecka i prosi, aby podało pierwszą sylabę słowa po czym odrzuciło piłkę do kolegi i koleżanki, który/która podaje drugą sylabę. I tak dalej!
7. Odgrywanie prac porządkowych! Dzieci spacerują po sali i na dowolne hasło muszą naśladować dowolną pracę ogródkową: grabią, zbierają śmieci, sadzą nasionka czy pielą grządki!
8. Zabawa wąchamy wiosenne kwiaty! Na słowo-hasło dzieci muszą się schylić do wyobrażonych kwiatków i mocno wciągnąć powietrze nosem, by wyłapać ich delikatne wonie! Zabawa pozwala dziecku nie tylko się poruszać, lecz także rozwinąć wyobraźnię!
9. Jak wiosna, to i porządkowanie, odnawianie domu i gospodarstwa i... malowanie płotu! Z tej okazji można zorganizować wyobrażony bieg przez płotki w sali. Na podłodze rozłóżcie pocięte w paski kawałki białego brystolu, czyli nasze „sztachety”. Niech dzieci przeskakują przez nie, wysoko zadzierając kolana!
10. Zabawa w stawanie się motylem! Najpierw dzieci czołgają się po podłodze, udając zieloniutkie gąsienice, a potem powolutku wstają do nowego życia i zamieniają się w motylki fruwające błogo po całej sali!
11. Skojarzenie wiosny i porządków można wykorzystać do zorganizowania gry w rzucanie do kosza/kubła na śmieci. Mogą to być kulki z niepotrzebnego papieru lub zużyte plastikowe butelki. Dzieci rzucają do celu-kosza. Wszak sprzątanie to dobra zabawa!
Wiosenne karty pracy od Kapitana Nauki – pobierz za darmo
Zapraszamy do pobrania darmowych materiałów w formacie PDF! Czekają na Was piękne, karty pracy! Znajdziecie tam różnorodne łamigłówki i kolorowanki!
Pierwszy Dzień Wiosny w przedszkolu – podsumowanie
Początek wiosny to niezwykle ważny moment! Wszyscy odzyskujemy nadwerężone zimą siły witalne! A przedszkolaki tylko czekają, by znów wybiec na świeże powietrze w lżejszych ubraniach. Warto zatem z wyprzedzeniem przygotować sobie gry i zabawy wiosenne, które zachwycą przedszkolaków przez wszystkie miesiące aż do lata!
Sprawdźcie także nasze pomysły na zabawy Montessori, rozwijające zabawy z wycinaniem, gry i zabawy na Wielkanoc!
Komentarze (0)